Salt och bränsleflis

Snack om Hamnbolaget och dess verksamhet
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Salt och bränsleflis

Inläggav Frazze » lör 07 sep 2013, 10:17

Hamnbolaget har haft en del affärer på gång som tyvärr spruckit av olika orsaker. Nu verkar det i alla fall vara två affärer vara i hamn.

NCC Roads kommer att frakta upp vägsalt med pråm till Karlsborg. Jag har inte fått några uppgifter vilken båt/pråm
det gäller men MarineGroup's JOHN EKMAN med pråm ligger nu i Norrköping där NCC har en saltdepå så en gissning är väl att vi får se JE i Karlsborg nästa vecka.

Enligt uppgift ska saltet lossas på Fabrikskajen och köras ned till hamnmagasinet på Sågkajen där NCC ska hyra en del av magasinet.

Vattenfall kommer att ta in en del bränsleflis till värmeverket i Kalix över kaj. Flisen kommer också att lossas vi Fabrikskajen

Vi har tidigare sett att det kört ihop sig vid Fabrikskajen med båtar som fått ligga ute och vänta. Då har det varit BillerudKorsnäs egna transporter
och de har själva prioriterat turordningen. Vi får se hur Hamnbolaget agerar nu om det måste prioriteras.

I oktober 2012 sa Kenneth Sandberg följande

- Får vi till ett antal kunder till exempelvis Sågkajen så är vi inte främmande för att gå vidare med att muddra också dit vid ett senare
tillfälle.

– Vi ser inte några stora pengar i att ta upp ett mudderverk om det blir aktuellt. Det är dammarna
som är den stora kostnaden och nu finns de där, säger Sandberg


Enligt uppgift kommer Sågkajen att stängas om den inte redan officiellt är stängd. Vattnet är redan avstängt och Stuveriets lokal på Sågkajen ska
flyttas till Fabriksområdet. Kenneth kan nog andas ut, det blir inga kunder vid Sågkajen

Börje Åström
Medlem
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 26 apr 2011, 06:26

Re: Salt och bränsleflis

Inläggav Börje Åström » sön 08 sep 2013, 15:36

........när båset är tomt. Det var nya aktörer som skulle lyfta den stora satsningen, men man kan ju undra vad fördyringen blir mellan kajerna, när man nu ändå ska lagra på sågkajen.
Om det är John Ekman som kommer med saltet, så tror jag att det är Carrier 4 som är saltpaketet och den pråmen är 57 meter. Vad gäller för mått idag om nu inte bommen är dragen vid speditionskajen?

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Re: Salt och bränsleflis

Inläggav Frazze » mån 09 sep 2013, 16:18

JOHN EKMAN ska inte dra upp salt till Karlsborg. Det är den 300 ton tunga transformator som ska placeras vid vindkraftsparken i Markbygden som MarineGroup
fått uppdraget att släpa upp från Norrköping

http://www.pitea-tidningen.se/pitea/tun ... fault.aspx?

Saltet kommer nog inte förrän vecka 38/39

frasse
Medlem
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 31 maj 2013, 18:32

Re: Salt och bränsleflis

Inläggav frasse » mån 23 sep 2013, 16:13

Det har varit många olika bud kring salt och bränsleflistransporterna. Det senaste jag hörde är att fartyget ISIDOR kommer in troligtvis in
i början på vecka 40 med vägsalt från Klaipeda

När det gäller Vattenfall så ser det ut som att det blir två fartyg med "långved" ca 6 meter från Ryssland/Baltikum och en båt med
bränsleflis. Långveden kommer Vattenfall själva att flisa på plats, om det blir på Sågområdet eller i Kalix är oklart.


Återgå till "Hamnbolaget"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster