Felaktig ramning vid Vålmen

Snack om muddringsprojeket. Invallning, muddring och annat
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Felaktig ramning vid Vålmen

Inläggav Frazze » lör 24 aug 2013, 20:35

Tyvärr så utfördes Boskalis ramning av farledsdjupet förra hösten ute vid Vålmen med fel referenser, det korrigerades bl.a. inte för aktuellt vattenstånd.
Nu ligger en lite märklig farkost vid sågkajen. Ramfartyget tillhör Luleå Hamn och ska rama farleden på nytt. Vi får hoppas på att ramen inte stöter i något
vid den nya ramningen.

Bild

Bild

Bild

FJORDSTRAUM kom in idag med ett djupgående på ca 6,7 meter. Vattenståndet var ca +5 cm så det var väl på gränsen till
det rekommenderade djupgåendet
Fjordstraum 2013-08-23 038.jpg

Om någon funderar över de armeringsnät som ligger på Sågkajen så är det BDX som äger dem och de ska användas vid ombyggnaden av E4'an
Muddring 2013-08-23 017.jpg

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Re: Felaktig ramning vid Vålmen

Inläggav Frazze » mån 09 sep 2013, 17:50

Enligt uppgift högg ramen i sten ute vid Vålmen. Boskalis måste ut dit med en skopa för att plocka
upp stenen. Boskalis har eventuellt tänkt sig att ta ut det mudderverk som ska muddra
Torneälvens mynning i höst till Vålmen för att slutföra jobbet.

Vi får väl se om det påverkar omklassningen av farleden

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » sön 29 sep 2013, 07:47

Det händer mycket när man sover! Mudderflottan, HEVI och PETE, som jobbat på Sandskär i tre månader drog norrut igår kväll. Jag trodde att man avslutat och gått in till Seskarö för att koppla på CASTOR för att "dra" till hemmahamnen i Finland. Ack vad jag bedrog mej när jag öppnade ögonen i morse! HEVI ligger SV om Kallskär,
men jag ser inte mudderverket PETE.
Kan det ha något att göra med Vålmen och Boskalis eller något annat åtagande för den nya farledsdragningen?

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » sön 29 sep 2013, 09:16

Det är mycket troligt att de är på väg till Vålmen för att plocka upp stenarna som ramen slog i. Boskalis har ju anlitat R-Towing OY som underentrepenör tidigare.
Muddringsområdet ligger inom ett Natura 2000-område så det är möjligt att de måste vänta till den 1/10 innan de får sätta skopan i vattnet.

Börje Åström
Medlem
Medlem

Inläggav Börje Åström » sön 29 sep 2013, 10:15

Åh fan vad vissa miljötänk kan påverka världen. Det är som att man måste stanna motorn vid rödljus ;)

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator

Inläggav Frazze » mån 30 sep 2013, 18:57

Nu ska det väl vara klart muddrat snart. Sen ska det ramas. Ett nytt protokoll ska upprättas och passera alla instanser innan allt är godkänt.
Jag tror att SjöV vill ha det här klart så snart som möjligt men numera så är ju Transportstyrelsen och Trafikverket inblandade så vi får se hur fort
byråkratins kvarnar maler

Vålmen idag. Foto den flytande reportern Rolle:

Bild

jox
Medlem
Medlem

Inläggav jox » tor 31 okt 2013, 09:26

Nu verkar det nästan vara klart! Enligt denna notis så tas den nya farleden i bruk "i mitten av november".
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Ufs---Underrattelser-for-sjofarande-/Sok-i-databasen/?navigate=qRcnqusRKOKaiimTr5c2DGQHbyBHPbC0&ufsid=9053

Återgå till "Muddringsprojeket"