Hamnbolagets hyra för Fabrikskajen

Snack om Hamnbolaget och dess verksamhet
Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Hamnbolagets hyra för Fabrikskajen

Inläggav Frazze » sön 16 jun 2013, 16:04

I morgon den 17/6 ska Kommunfullmäktige ta beslut om den hyra hamnbolaget ska betala för Fabrikskajen. Det är väl bara en formalitet
eftersom Kommunstyrelsens förslag är att godkänna förvaltningsavtalet. Det är Kalix Kommun som äger Fabrikskajen och Hamnbolaget hyr den.

Avtalet finns att läsa här Här
I avtalet står bl.a

12. Årsavgift
Hamnbolaget skall, som ersättning för nyttjanderätten, erlägga en avgift beräknad som en annuitet, med den av SKL
(Sveriges Kommuner och Landsting) rekommenderade årliga internräntan som grund (för 2013 2,9%). Nyttjanderättsavgiften
betalas kvartalsvis i efterskott, mot av kommunen utfärdad faktura. Annuitetsperioden motsvarar avtalstiden 25 år och som
grund för berälaiingen används kapitalbeloppet 23 mkr. Annuitetsbeloppet för näst kommande kalenderår fastställs i slutet
av varje kalenderår, när den av SKL rekommenderade räntesatsen är känd.

Räknar man lite snabbt på det så skulle det betyda ca 1,3 miljoner/år i hyra vid 2,9 % ränta. Eftersom annuitetsprioden är fast (25 år) så kommer hyran att variera med räntesatsen.

Inkomsterna från trafiken på Fabrikskajen under det första halvåret i år landar på knappt 1,1 miljoner alltså ca 2,2 miljoner på årsbasis.

Läser man igenom årsredovisningarna från 2011 och 2012 ser man att övriga kostnader för hamnbolaget ligger på 600.000 - 700.000.- / år. Där ingår bl.a kostnader för styrelsearvode, VD-tjänst, ekonomitjänster, PFSO tjänster av stuveriet och kostnad för underhåll av farled.

Så länge räntan håller sig på en låg nivå ser det ut att gå runt med nuvarande trafik men det blir inga stora pengar över till att fondera för kommande kajunderhåll.. Det krävs nog att trafiken ökar om det ska bli en vettig avkastning från hamnbolaget. Jag tror att det är mariginellt det BillerudKorsnäs kommer att öka trafiken, det gäller för Hamnbolaget att hitta nya kunder.

Jag vet att Hamnbolaget jobbar hårt för att få nya kunder till hamnen men att det oftast stupar på är den begränsade ytan för mellanlagring på Fabrikskajen. Ytorna finns på Sågkajen men transportkostnaderna mellan Fabrikskaj och Sågkaj blir så höga att det blir olönsamt. Hamnbolaget säger också i sin årsredovisning

Våra möjligheter begrånsas av att avståndet mellan vår huvudkaj och lagerområdet är stort. Det år även små möjligheter till mellanlagring på kajområdet p.g.a. utrymmeskäl och hänsynstagande till Billeruds verksamhet..

Intresse från kunder saknas inte, det är butiken som saknas. För Sågkajen där ytor finns gäller idag Max* LOA = 60 m Bredd = 12 m Max djupg 5,4 m. Det finns inte många båtar som passerar det nålsögat

Det har ju varit på gång flera affär som inte blivit mer än "på gång"

SCA's skeppning av grantimmer från Tornedalen till Rundvik blev ett "One night stand". från Sågkajen. Eftersom det inte finns tillräckligt med lagringsytor vid Fabrikskajen måste virket lagras på sågområdet och sen transporteras till Fabrikskajen vid lastning. SCA ansåg att kostnaden för denna hantering blir för hög så det blir nog att timmerbilarna från Tornedalen får rulla ned till Rundvik.

RISOLUTO lastar grantimmer till Rundvik
Bild

En annan transport som var på gång men inte blev av var en bärring till kulsinterverket som skulle upp till Svappavaara. Bärringen var var ca 10 meter bred och vägde ca 126 ton. Den hade gått att lossa på Fabrikskajen men ingen ville ta på sig att transportera den därifrån. Den nybyggda vägen ansågs för smal/osäker.

Vattenfall är intresserade att ta in bränsleflis till värmeverket i Kalix över Karlsborg men avsaknaden av mellanlagringsytor gör nog kostnaden med bilar i skytteltrafik blir för hög.

Det senaste jag hörde är lossning av vägsalt. Det finns nog risk för att den affären också rinner ut i sanden p.g.a. avsaknaden av mellanlagring. BillerudKorsnäs har också planer på att skicka
mesa med båt. Bristen på mellanlagringsytor kan medföra att mesan skickas över sågkajen med båtar som klarar 60 meters sträcket. Bingo!

Kenneth Sandberg borde väl nu inse att kunderna finns om han öppnar butiken!

Återgå till "Hamnbolaget"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster