Statens skogsindustri, rederiverkasamhet

Användarvisningsbild
Frazze
Global moderator
Global moderator
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 17:36

Statens skogsindustri, rederiverkasamhet

Inläggav Frazze » ons 27 jun 2012, 19:36

Statens skogsindustri (ASSI) startade ett rederi 1957. Under åren 1957-58 byggdes de fyra syskonen ROYAL WOOD, ROYAL BOARD, ROYAL PAPER och ROYAL PULP av Ab Gävle Varv i Gävle. Rederiverksamheten pågick ett tiotal år, 1970 såldes den sista båten. Systrarna ROYAL var ju frekventa besökare i våra Norrbottens hamnar under 60-talet så det borde finnas foton av dem från Seskarö, Baskeri, Karlsborg, Luleå eller Piteå. Om det är någon som har bilder från deras besök i våra hamnar ladda gärna upp dem här. Har ni minnen av dem så skriv några rader.

Rederiet hade tydligen en del olika märken, söker man på nätet så hittar man de här
Bild .

Fartygen hade föjande data
Dimensioner. 69,70 x 10,83 x 3,66 m.
Brt/ Nrt/ Dwt. 499/ 291/ 1145.
Maskineri. En 12YCLCM, Davey, Paxman & Co, diesel.
Effekt. 1076 kW.
Knop. 12,5.

Jag vet inte om det var vanligt med brand ombord på den tiden eller om ROYAL båtarna hade problem med maskineriet för alla fyra tycks ha drabbats av brand någon gång. Mitt minne av båtarna från Seskarö på 60-talet var att de såg väldigt fräscha ut jämfört med de grek- och panama flaggade båtar som ofta låg vid sågkajen

Lite historia och bilder av systrarna. Fartygsdatat är hämtat från Fakta om Fartyg

ROYAL WOOD, Byggd 1957 av Ab Gävle Varv, Gävle. Varvsnummer 94. IMO 5301435.
Bild
Levererades 16 januari 1957 till Ab Statens skogsindustrier, Stockholm.
1969 06 22. Såld till Stena Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA WOOD.
1970 07 01. Såld till Saimaan Kanavalaivat O/Y (Oy Finnlines Ab), Helsingfors, Finland. Omdöpt till SOSKUA.
1974 08. Såld till T A Tsourinakis, Pireus, Grekland. (Registrerad för Capricorn Bay Shipping, Panama). Omdöpt till ALEXIS TAF.
1977 02 21. Gick fartyget på grund utanför Almeira och Cabo De Gata, Spanien.
1977 02 28. Drogs flott och bogserades in till Gibraltar, där man vid dockning förklarade fartyget kondemnerad.
1977 05. Omdöpt till SFAKIA och bogserad till Pireus.
1977 06 04. Upplagd i Pireus.
1977 08. Reparerad.
1977 08. Såld till Seabell Maritime Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till BRISTOL.
1978 01 28. När fartyget befann sig i Marmarasjön, så fick man brand i maskinrummet och bogserades in till Saraylar, Marmara.
1978 01 30. Kapsejsade fartyget.
1980 06 01. Bärgades fartyget.
1980 11. Såld till Ismail Odabasi, Aliaga, Turkiet för upphuggning.


ROYAL BOARD, Byggd 1957 av Ab Gävle Varv.Varvsnummer. 95. IMO 5301289.
Bild

Levererades 24 april 1957 till Ab Statens skogsindustrier, Stockholm.
1970 01 21. Såld till Ab Ranrederiet, Smögen. Omdöpt till REX.
1973 12 13. Såld till p/r Rex, Klädesholmen (Rune Ivarsson 30%, Karl Bertil Sten Arvidsson 20%, Rederi Ab Bredskär 50%).
1974 03 04. Såld till Gunadou Shipping Ltd, Nicosia, Cypern. (Hemmahamn Famagusta). Omdöpt till ANGELIQUE TAF.
1975 04 15. Fick fartyget eld i maskinrummet när det befann sig utanför Spanien på en resa mellan Venedig - Ålborg. Besättningen räddades ombord M/S EAGLE. Vraket bogserades in till Puerta de Santa Maria.
1975. Såld till Fairlead Enterprise (Maritime), Pireus, Grekland (Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol).
1976 04. Bogserad från Cadiz mot Pireus för reparation.
1976. Såld till Gunadou Shipping Ltd, Nicosia, Cypern. (Hemmahamn Limassol).
1977 01. Åter i fart.
1978 03. Omdöpt till KENT.
1978 07 07. Så bröt det ut en brand på fartyget när det befann sig mellan Syrakusa - Lagos på resa med fosfat. Besättningen övergav fartyget.
1978 07 08. Sjönk fartyget.


ROYAL PAPER, Byggd 1957 av Ab Gävle Varv, Gävle Varvsnummer. 97. IMO 5301368.
Bild
Bild

Levererades 28 oktober 1957 till Ab Statens skogsindustrier, Stockholm.
1968 10 31. Såld till Stena Ab, Göteborg. Omdöpt till STENA PAPER.
1970 06 18. Såld till Saimaan Kanavalaivat O/Y (Oy Finnlines Ab), Helsingfors, Finland. Omdöpt till PÄLLI.
1974 09 24. Såld till Horseshoe Bay Shipping Ltd, Panama. (T A Tsourinakis, Pireus, Grekland), (Fairlead Enterprise Maritime). Omdöpt till COSTIS TAF.
1976 11 21. Kolliderade utanför Korintkanalen med bulkfartyget MINI LORD som gick till botten och besättningen på MINI LORD omkom.
1979 04. Omdöpt till DOVER.
1979 07 27. Fick fartyget brand ombord efter maskinrumsexplosion utanför Canea, Kreta.
1979 07 28. Inbogserad till Heraklion, där man förklarade fartyget kondemnerad.
1982. Upphuggen Perama.


ROYAL PULP Byggd 1958 av Ab Gävle Varv, Gävle Varvsnummer 98. IMO 5301370.
Bild
Levererades 17 januari 1958 till Ab Statens skogsindustrier, Stockholm.
1963 01 14. Så utbröt brand ombord fartyget när den befann sig i Engelska kanalen på resa mellan Kristinehamn - Barcelona. Besättningen övergav fartyget som räddades av Franska trålaren GLOIRE À DIEU.
1963 01 15. Inbogserad till Cherbourg.
1963 02. Bogserad mot Rotterdam.
1963 02 21. Bogserad från Rotterdam mot Eriksbergs Mekaniska verkstad som vunnit upphandlingen om reparation av fartyget.
1963 03 17. Ankom Göteborg.
1963 06. Åter i fart.
1970 01 20. Såld till Rederi Ab Eystrasalt (Lennarh Kihlberg), Göteborg. Omdöpt till FENIX.
1972 04 24. Såld till p/r Fenix, Flatvarp.
1974 05 16. Såld till Michele Mazella, Neapel, Italien.
1975. Såld till Italcattle Spa (Pietro Lofaro), Neapel, Italien. Ombyggd till livestock carrier.
1978. Såld till Soc Importazione Bestiame Allevamento di Balzarini Corvo & Co, Bari, Italien.
1988 10 04. Överförd till Maltaflagg, hemmahamn Valletta. Omdöpt till EL TORO.
1990 06. Såld till Georgios S Daifas Shipping Co, Ltd, Pireus, Grekland, registrerad för El Tore Shipping Ltd, co, Valletta, Malta.
1995 08 14. Såld till Sudan Shipping Line Ltd, Port Sudan, Sudan. Omdöpt till EDDEAIN.

Holger
Administratör
Administratör
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 14:55

Re: Statens skogsindustri, rederiverkasamhet

Inläggav Holger » tor 28 jun 2012, 08:16

Mycket trevligt initiativ!


Återgå till "Bilder och annat från hamnarna i Norrbotten förr i tiden"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst